Vilken sort och vem den ska nå är vanliga funderingar när ni ska skapa den perfekta reklamprodukten. Men ni ska inte glömma hur viktig placeringen, färgen och designen av loggan är för en lyckad produkt. En stilren produkt används ofta och ett bra tryck syns av många.

Placering och storlek

Loggans placering spelar större roll än vad man tror. Det handlar om att balansera loggans synlighet med reklamproduktens snygghet. Ett exempel kan vara en vanlig tröja med ert tryck på. En enorm logga gör att många får syn på den, men många vill inte ha på sig en tröja med reklamtryck över hela magen och ryggen. Därför är det viktigt att fundera på hur ens logga istället kan komplettera tröjan och få många att använda den, samtidigt som ert märke syns tydligt. Vanliga neutrala tryck är exempelvis en textremsa på ryggen eller ett märkestryck över bröstet. Dessa positioner är både snygga och centrala. Självklart finns det andra alternativ som tryck längs ärmarna och liknande. Vissa tryckplaceringar passar bättre än andra på olika kläder, huvudbonader, paraplyn och annat. Prova er fram för att hitta rätt.

Design och färg

Färg och design av loggan är något som också spelar stor roll. Om er logga är grön kanske den inte ska sättas på en orange tröja. Loggan kommer definitivt synas men färgkombinationen är rätt ovanlig. Det minskar antalet som kan tänka sig ha den på sig. Vissa färger, som svart och vitt, fungerar däremot med de flesta färgerna och är ett vanligt och bra alternativ. Samtidigt kan andra mer ovanliga kombinationer fungera och det är egentligen bara att prova sig fram. Kanske passar en mörkgrön logga på en lite ljusare grön tröja. Det är heller inte dumt att ta en titt på loggan och fundera på vart den skulle passa rent geometriskt på reklamprodukten. En avlång logga kanske passar bättre längs en ärm medan en rundare passar på ryggen.